Už pred Covid-19 pandémiou sa na obaly hľadelo ako na rastúci trh. Ako sa však spoločnostiam v obalovom priemysle darilo tvárou v tvár výzvam za posledné mesiace? 

V rozhovore s Tiborom Nagyom (senior sales manager pre CZ a SK) Koenig & Bauer CEE, sme hovorili o technológiách,  tlači obalov a dôležitých témach a nových výzvach v rezorte.

F.M: Koróna kríza tvrdo zasiahla mnohé priemyselné odvetvia. Ako spoločností špecializujúce sa na tlač obalov prežili toto obdobie? Akú spätnú väzbu dostávate od svojich klientov?

Tibor Nagy: Medzi našimi klientami sú aj firmy, ktoré sú tvrdo zasiahnuté a pre ktoré sa cez noc stratila takmer celá kniha objednávok (ide prevažne o komerčné tlačiarne, ktoré sa nešpecializujú na obalový segment). Aktuálne cítiť oživenie aj v tejto oblasti, ale tradičná merkantilná tlač je ešte stále veľmi vzdialená od svojich predchádzajúcich výkonov. Veľké množstvo ich koncových zákazníkov bolo úplne paralyzovaných nutnými opatreniami, preto chýba ten najdôležitejší článok v reťazci a tým je zákazník.

Viac ako 40 percent obalov smeruje do potravinárskeho sektoru. Toto je segment, ktorý z hľadiska predaja netrpí na Covid-19, až na pár výnimiek. Zdá sa, že globálni hráči sa celkovo ľahšie vyrovnávajú s koronovou krízou ako malé a stredné podniky. Nemyslime si však, že táto oblasť je bez problémov.
Extrémne dlhé dodacie lehoty substrátov na tlač nútia robiť tieto spoločnosti rôzne opatrenia. Niekedy až vo forme investícií do papierenskej výroby. Náklady na preventívne hygienické opatrenia v týchto spoločnostiach nie sú tiež nezanedbateľné v snahe zabezpečiť výrobu bez výpadkov.

F.M: Existujú oblastí, ktoré zaznamenali rast a dokonca zaznamenali zvýšený dopyt?

Tibor Nagy: Nemáme presné čísla, ale spracovanie kartónov a lepenky je stále vysoko žiadanou službou. Súvisí to s online obchodovaním a prepravou týchto tovarov či potravín. Najmä počas prvých pár mesiacov pandémie si spotrebitelia určite kúpili a naskladnili viac potravín a hygienických výrobkov. To sa však v strednodobom horizonte zvyčajne opäť vyrovná.
Dovolím si citovať zákazníka: „Viete, aj keď si kúpite veľké zásoby múky, cereálií či čaju, tak mole sa postarajú o to, aby ste čoskoro museli dokupovať znova.“
Nárast potlače lepenky a kartónov od základnej jedno-dvojfarebnej jednoduchými flexo zariadeniami až po vysokokvalitnú ofsetovú tlač s kašírovaním na podklad ale i priamu digitálnu tlač na mikrovlnu zaznamenal jednoznačný nárast.

packaging
Packaging

“Potreba balenia v potravinárskom priemysle je bezvýhradne veľká. Čo sa týka rozmanitosti obalov a balenia, stačí prechádzka po supermarketoch.“

F.M: Akú úlohu podľa vás zohráva ofsetová tlač verzus digitálna tlač na trhu obalov? Aké sú ich výhody a uplatnenie?

Tibor Nagy: Ofsetová tlač je dominantná nielen pri veľkých objemoch a pri náročných dizajnoch keď je požadovaný vysoký stupeň kreativity a zušľachtenia. Hovoríme o spotových farbách, rôznych variantoch lakov, metalických fóliách, razbe atď.

Digitálna tlač všeobecne rastie tam, kde sú požadované malé série (objemy), kratšie dodacie lehoty alebo individualizované tlačené vzory. Tu prichádzajú k slovu výhody: ako je rýchlejšia zmena úlohy, nižšie náklady na predtlačovú prípravu a menej odpadu, ktorý predtým vyplynul z nastavenia tlačového stroja. Ďalšou oblasťou s rastom je priama potlač trojrozmerných objektov napr.: fľaše, poháre, tuby atď. Tlač priamo na predmet, prináša úsporu na etikety a náklady spojené s etiketovaním.

Pokiaľ ide o UV a pigmentovú atramentovú tlač, dá sa povedať, že UV atramentová tlač rastie v oblasti „značenia“ etikiet a štítkov , zatiaľ čo atramentový proces s pigmentovými atramentami rastie v oblasti absorpčných podkladových materiálov, ako je papier a vlnitá lepenka a pri aplikáciách kritických pre migráciu. Inkjetová digitálna tlač s pigmentovými atramentami má veľký potenciál aj v oblasti flexibilného balenia. V súčasnosti však stále existujú vysoké technické prekážky, pokiaľ ide o priľnavosť k polymérnym fóliám a proces sušenia.

Možno sme stále v Koenig & Bauer vnímaní ako ofsetári, ale všetko vyššie uvedené máme k dispozícii v rámci nášho koncernu a mimoriadne silno ide dopredu napríklad naša rodina strojov pre priamu potlač vlnitej lepenky technológiou digitálnou ako i flexo. Digitálne projekty pokračujú aj pri kotúčovej tlači a aj pri hárkovej tlači, lebo vidíme silu v kombinácii techník.

“Pokiaľ ide o udržateľnosť, papier a lepenka môžu hrať svojimi vysokými tromfmi.“

F.M: Ak sa zameriame na papierové, kartónové a plastové obaly (to sú všetky druhy obalov, ktoré je možné potlačiť v akejkoľvek podobe), ktorými témami a trendmi by sa mali obalové tlačiarne zaoberať v tomto čase? A prečo?

Tibor Nagy: Obalové tlačiarne, ale nielen tie, sa už teraz zameriavajú na udržateľnosť, ochranu podnebia, obehové hospodárstvo a recykláciu. To v zásade platí pre všetky obalové materiály, aj keď začínajú s rôznymi predpokladmi.

Papier a lepenka v súčasnej diskusii o udržateľnosti „tromfujú“ a dobývajú jednu oblasť použitia za druhou, väčšinou na úkor plastov. Mám na mysli cukrovinky, mrazené jedlo alebo jedlo pripravené na použitie do mikrovlnnej rúry. Sú to (zaslúžené) vavríny, ale papier a lepenka na nich nemôžu spočívať. Na jednej strane je to spôsobené tým, že diskusia sa čoraz viac točí okolo nákladov na balenie. To je zrejmé napríklad v elektronickom obchode a v prepravných obaloch. Zameriava sa menej na ekologickú kvalitu obalov a viac na ich neustále rastúce množstvo. Už vyššie som spomínal, že tohto recyklovateľného materiálu je ale nedostatok na trhu…

Na druhej strane zameranie na ekológiu a udržateľnosť sa rozširuje. Výhoda čistého obalového materiálu už nebude stačiť. V budúcnosti sa bude potrebné čoraz viac zameriavať na stopy, ktoré po sebe zanechávajú voda, doprava, chemikálie a energia počas výroby a recyklácie. V oblasti plastov a fólií je téma cirkulárnej ekonomiky a recyklácie materiálov absolútne dominantná. Bez uzavretých cyklov to bude pre plasty a kompozity veľmi, veľmi ťažké, bez ohľadu na ich inú ekologickú rovnováhu.
Bez klapiek na očiach by som však rád skonštatoval, že nie je problémom samotný plast respektíve akýkoľvek materiál, ale skôr naše zlé návyky na jednorazové použitie tovarov a obalov vo všeobecnosti.

Ďakujem za rozhovor.
František Martančík

KOENIG&BAUER- logo
KOENIG&BAUER- logo