Gutenbergova Biblia bola prvá kniha vytlačená kníhtlačovým lisom (1454-1455). Jeden z exponátov je vystavený aj vo verejnej knižnici v New Yorku.

Význam kníh a hlavne tých starých, predovšetkým spočíva v ich obsahu. K historický vzácnym a  mnohoročným zväzkom však neodmysliteľne patrí tiež ich vôňa. A vedci sa ju teraz pokúšajú definovať ako súčasť svetového dedičstva.

Väčšina používateľov moderných elektronických kníh sa zhoduje v jednom, že okrem ťažko definovaného fyzického „pocitu“ im chýba pri e-knihách i charakteristická vôňa papierových zväzkov. A pri starých historických textov to platí dvojnásobne.

Výskumníci z UCL Institute for Sustainable  Heritage sa preto snažia vôňu starých kníh definovať, zmerať a vyrobiť umelo.

History museum

Vôňa čokoláda i pach prepotených ponožiek

Počas jedného z ich experimentov dostali návštevníci londýnskej knihovni katedrály svätého Pavla za úlohu opísať  vôňu starých kníh. Najčastejšie zaznievali prívlastky ako „drevitá“, „zadymená“ a „zemitá“. Pre 70% užívateľov ide o príjemný pach, 14% označilo za skôr príjemný a 14% ako neutrálny. Vôňa kníh ľuďom pripomínala čokoládu, vanilku, drevo, kávu, ryby, telesný pach i prepotené ponožky.

Vedúca štúdie Cecilia Bembibreová k výsledkom dodala: „Náš experiment je príkladom toho, ako by mohli vedci a historici začať definovať, analyzovať a popisovať pachy, ktoré majú kultúrny význam, ako je vôňa starých zväzkov v historických knižniciach. Význam pachov v tom, ako vnímame naše dedičstvo, až doteraz systematický nikto neskúmal.“

Okrem respondentov pomohli vedcom i moderné prístroje, ktoré analyzovali odparujúce sa chemické látky zo starých a vzácnych tlačí. Výskum má okrem iného definovať vôňu ako kultúrne dedičstvo a poslúžiť aj v praxi. Umelo vytvorená vôňa by mohla dokresľovať atmosféru napríklad v múzeách.

Zdroj: net

KOENIG&BAUER- logo
KOENIG&BAUER- logo