Pod heslom „Packaging. Competence. Network. 2014“ sa v dňoch 14. a 15. mája konal v Radebeulu Open-house spoločnosti KBA zameraný na novinky v oblasti výroby obalov. Pozvanie tohto popredného svetového výrobcu v oblasti hárkových ofsetových strojov pro tlač obalov prijalo 450 užívateľov z viac než 40 krajín.
Návštevníci mali možnosť sa podrobne zoznámiť s inovatívnymi technológiami a aktuálnymi novinkami v oblasti výroby obalov s dôrazom na tlač skladacích škatúľ. Prezentácie zamerané špeciálne na odvetvia food, non food, farmáciu a kozmetiku a prítomnosť renomovaného značkového výrobcu boli veľkým prínosom aj pre odborníkov.
Foto 1: Ralf Sammeck, člen predstavenstva spoločnosti KBA zodpovedný za oblasť hárkových ofsetových strojov, privítal v závode v Radebeulu počas dvoch dní konania akcie 450 návštevníkov z viac než 40 krajín.
Thibaud Carlier, EMEA manažér nákupu pre oblasť Carton & Labels v spoločnosti Procter & Gamble, ako programový rečník vysvetlil, aké požiadavky kladie dnes i do budúcna popredný značkový výrobca na priemysel obalov. Okrem prepravnej, skladovacej a dávkovacej funkcie majú obaly zlákať spotrebiteľa k tomu, aby sa rozhodol ku kúpe. Tvar, vzhľad a celkové prevedenie týchto „tichých predajcov“ v predajni tak hrajú veľmi dôležitú úlohu. Obal je komunikačný nástroj a má prinášať radosť. Patria sem takisto ďalšie požiadavky a funkcie, ako sú kompatibilita výrobku, reprodukovateľnosť, efektivita nákladov, informácie o obsahu a jeho ochrana, zhoda so zákonmi a predpismi, sprostredkovanie pridanej hodnoty, ohľad k životnému prostrediu …
Foto 2: Thibaud Carlier, EMEA manažér nákupu pre oblasť Carton & Labels v spoločnosti Procter & Gamble.
Dnes máme k dispozícii celý rad možností, ako rozhodnutie ku kúpe podnietiť. Len málo z nich však s obalom priamo súvisí. Okrem toho existuje jasná divergencia medzi úlohou obalu v maloobchode a u kupujúceho. Podľa výsledkov štúdie európskej asociácie výrobcov kartónov a skladačkových lepeniek Pro Carton zohrávajú predajné obaly hlavnú rolu vo všetkých oblastiach. Poskytujú podrobné informácie o výrobku, lákajú ku kúpe, sú ekologické, podporujú opakovanú kúpu, podnecujú k odporučeniu a ukazujú vysokou kvalitu výrobku. V oblasti food, ale i v oblasti čistiacich výrobkov, výrobkov pre starostlivosť o telo, liekov bez lekárskeho predpisu a kozmetiky je rozhodnutie o kúpe často z viac než 50 % založené na obale.
Foto 4: Obaly na parfumy s mikroreliéfnou razbou trhali návštevníci tlačovému inštruktorovi Marcusi Söllovi takmer z rúk. Foto 5: Nedostatok miesta: medzi tlačovými strojmi v zákazníckom centre spoločnosti KBA nebolo sa takmer kde pohnúť.
Obal je okrem toho jediným médiom, ktoré 100% zasiahne svoju cieľovú skupinu, a médiom, ktorému je venovaná najväčšia pozornosť. Preto by mal hovoriť rečou médií, tvarom a prevedením vzbudzovať pozornosť, propagovať výrobok a byť trvalý (obnoviteľný, recyklovateľný, znovu použiteľný). Pretože sa z obalu stalo médium, skrátila sa jeho životnosť a zmenšil sa jeho obsah. Jeho flexibilita dnes predstavuje dôležitý kľúč k výrobku, a kladie tak nové požiadavky aj na tlačové technológie.
Foto 5: Walter Hartmann, vedúci marketingového oddelenia pre oblasť hárkových ofsetových strojov, predstavil odborníkom v oblasti obalov rozsiahly program.
Počas nasledujúcich prednášok si mohli odborníci v oblasti tlače vybrať medzi ekonomickými a technickými témami modernej výroby obalov, resp. mohli prechádzať medzi rôznymi modulmi prednášok, a tak čerpať nové informácie.
Jürgen Veil, manažér pre kľúčových zákazníkov pre oblasť Packaging, hovoril pod heslom „Xtreme Product Diversity“ o širokom spektre inline spracovani v hárkovej ofsetovej tlači. Okrem známych variantov lakovania sa jednalo o viacnásobné lakovanie so zaujímavými efektmi, ako je mikroreliéfna razba, ktorá bola prezentovaná priamo v praxi. Okrem toho predstavil tiež inline vysekávanie a upozornil na razbu fólií za studena, ktorá bude vo spoločnosti KBA už čoskoro k dispozícii aj vo veľkom formáte.
Témou prednášky Saschi Fischera, riaditeľa predaja a manažéra pre kľúčových zákazníkov pre oblasť Európy, bola efektivita a hospodárnosť. Predstavil výrobky a služby spoločnosti KBA, pomocou ktorej môžu byť efektnejšie prevádzkované aj stroje, ktoré sú v prevádzke už dlhšiu dobu. Ku zvýšeniu efektivity prispievajú štrukturálne analýzy zákaziek, kontroly konfigurácie, simulácia strojového parku, dodatočné vybavenie a aktualizácia, overené spotrebné materiály pre potreby tlače, kontroly výkonnosti a servisné programy. Ku zvýšeniu hospodárnosti potom môže vyškolený personál, meracia a regulačná technika, evidencie a vyhodnocovanie prevádzkových dát, plánovanie a kontrola výroby alebo manažérske informačné systémy.
Neoddeliteľnou súčasťou poskytovaných služieb spoločnosťou KBA sú integrované riešenia, automatizačné technológie „Best in Class“ a rozsiahle poradenstvo. S cieľom využiť v tlačiarenských prevádzkach čo najlepšie optimalizačné potenciály, ktoré sú k dispozícii, spolupracuje spoločnosť KBA s technologickými partnermi, ako sú Kodak, Optimus, Printplus, MBO, ClimatePartner, IPM, Perfecta, Montex alebo Müller Martini.
Anja Hagedorn z marketingového oddelenia spoločnosti KBA sa vo svojej prednáške zaoberala témou „Xtreme Flexibility“. Stroje KBA Rapida sa dajú dodatočne vybaviť rôznymi doplnkovými balíčkami, a tak z nich vytvoriť vysoko špecializované výrobne prostriedky, ktoré splňujú najrôznejšie požiadavky na výrobu v odvetviach kozmetika, non food, food alebo farmácie. Či už ide o bezdotykové riadenie, balíček CX, antistatickú fóliu alebo mikrovlnitú lepenku, oblasť použitia strojov sa výrazne rozšíri nad rámec štandardných parametrov. Rovnako flexibilné sú stroje Rapida aj s ohľadom na použitie sušiakov: spektrum sušiakov VariDry a príslušných systémov pre zásobovanie lakom siaha od infračerveného/teplovzdušného cez UV až po infračervené/ teplovzdušné/UV sušenie.
Jens Baumann z marketingového oddelenia spoločnosti KBA prednášal na tému výkonnosť. K vyššiemu výkonu tlačového stroja prispieva okrem rýchlosti tiež to, že vďaka automatizácii procesu sa dosahuje konštantná kvalita a nižšie náklady. S inline reguláciou farebnosti (QualiTronic ColorControl) a vyvážením šedej od spoločnosti System Brunner (Instrument Flight) alebo systémom QualiTronic PDF (inline kontrola súborov PDF) má spoločnosť KBA k dispozícii vysoko efektívne meracie a regulačné systémy, ktoré sú na trhu jedinečné a oproti iným systémom ponúkajú výrazné výhody.
Automatizačné komponenty, ako sú nakladač Anilox, AniSleeve (automatická výmena návlekov rastrových valcov), pripojiteľné farebníky, DriveTronic SRW (súčasné umývanie valcov), CleanTronic Synchro (rýchle umývanie ofsetových gumových poťahov s dvomi umývacími konzolami) alebo DriveTronic SPC (súbežná výmena tlačových platní), vytvárajú priestor pre zvýšenie výkonu. Výkon strojov Rapida, ktoré sú aj beztoho známe svojou výkonnosťou, však zvyšujú i nové verzie strojov, systémy pre nepretržitú prevádzku a logistické systémy. S výkonom 20 000 hárkov za hodinu je stroj Rapida 106 v strednom formáte neprekonateľný.
17 000 hárkov za hodinu vo veľkom formáte rovnako predstavuje výkon, ktorý bol ešte pred niekoľkými rokmi považovaný za takmer nemožný. Práve v oblasti tlače obalov s vysokým objemom tlače tieto výkony výrazne zvyšujú konkurencieschopnosť podniku. Pri ukážkach tlače si mohli odborníci z oblasti obalov vybrať medzi odvetvím food, non food, kozmetika a farmácia. Okrem iného boli tiež predstavené prepojovacie riešenia, systémy MIS od spoločnosti Optimus a systémy pre evidenciu prevádzkových dát v reálnom čase od spoločnosti Logica.
Na šesťfarebke Rapide 145 s lakovaním boli vyrábané zelené obaly na potraviny, väčšinou išlo o primárne obaly. Pri ukážkach tlače pozornosť bola venovaná hlavne používaniu tlačových farieb s nízkou migráciou, umývaniu valcov, ktoré prebiehalo súbežne s tlačou nákladu (DriveTronic SRW), súbežnej výmene lakovacích platní (DriveTronic SFC) a výmene návlekov rastrových valcov počas tlače nákladu (AniSleeve). Ďalej bolo prezentované: plno automatická nepretržitá prevádzka so stohovou logistikou, inline porovnanie súborov PDF (QualiTronic PDF) a inline meranie a regulácia farebnosti (QualiTronic ColorControl).
Foto 10: Chris Travis zo spoločnosti KBA North America predstavil nepretržitú stohovú logistiku na stroji Rapida 145 pri plnom výkone stroja.
Po výrobe obalu pre fast food na vlne G bola zmenená zákazka a potlačovaný materiál bol vymenený za kartón s gramážou 280 g/m2. K tomuto účelu bolo potrebné vymeniť lakovaciu formu, návleky, platne a lak, umyť ofsetové gumové poťahy a odpojiť prvú a pripojiť šiestu tlačovú jednotku. Nový obal na pizzu bol vyrobený s plným výkonom 17 000 hárkov za hodinu, pričom prvá tlačová jednotka bola umytá bez zastavenia tlačového stroja. Po poslednej rýchlej výmene zákazky bol ešte vyrobený obal na cukrovinky na kartón GC 2 s gramážou 300 g/m2.
Foto 11: O ukážky tlače, tú na Rapide 145 pod vedením Wolfganga Leye, riaditeľa zákazníckeho centra spoločnosti KBA, bol veľký záujem. Foto 12: Na Rapide 164 boli vyrábané veľké obaly pre domáce spotrebiče.
Rovnako rýchle prebiehali výmeny zákaziek aj pri obalov pre oblasť non food na šesťfarbovej Rapide 164 s dvojitým lakovaním. Okrem kvalitného matného i lesklého zušľachtenia prímerom a UV lakom boli na tomto stroji predvedená aj rýchla výmena laku a inline meranie a regulácia farebnosti (QualiTronic ColorControl). U prvej zákazky išlo o stoličku z vlnitej lepenky (kartón s gramážou 350 g/m2 bol matne zušľachtený disperzným lakom a následne bolo prevedené kašírovanie na vlnitú lepenku). Po tejto prezentácii bol na Jumbo stroji Rapida vyrobený obal na televízor o formáte 120,5 x 164 cm (na topliner s gramážou 210 g/m2), ktorý bol zušľachtený prímerom a lesklým UV lakom.
Pri šesťfarebke Rapide 106 s dvojitým lakovaním a modulom pre razbu fólií za studena KBA ColdFoil SF110 bola centrom pozornosti výroba kozmetických a luxusných obalov. Boli prezentované výsledky zušľachtenia lesklým UV lakom, inline razba a zušľachtenie fóliou za studena pomocou funkcie Web Splitting (rozrezanie fólie až na päť pásov) a Multi Foil Use (pás fólie prebehne pomocou systému s obracacími tyčami niekoľkokrát tlačovým valcom). Ukážky zavŕšila automatická výmena lakovacej formy a inline meranie a regulácia farebnosti. Po výrobe obalu na farbu na vlasy a po výmene tlačových platní a fólie nasledovala ukážka výroby obalu na parfum, pri ktorej bola v druhej lakovacej veži realizovaná aj mikroreliéfna razba (laková razba).
Foto 13: Vzorky zušľachtenia s mikroreliéfnou razbou poskytli veľa podnetov pre diskusiu.
Obaly pre oblasť non food boli centrom pozornosti aj u stroja Rapida 75. Takisto tento stroj pre polovičné formáty s UV sušiakmi VariDry, vysokou flexibilitou potlačaného materiálu a inline výsekom predviedol svoju mnohostrannosť. Najskôr bol na stroji zvýšenom o 225 mm na priehľadnú PET fóliu pomocou čiastočne krycej bieloby, štyroch farieb a UV laku vyrobený obal na futbalovú loptu. Potom nasledovala zákazka s visačkami. Okrem výmeny potláčaného materiálu (teraz kartón s gramážou 240 g/m2) a veľa iných prípravných operácií obdŕžala lakovacia jednotka výsekovú formu, pomocou ktorej sú vyseknuté motívy tak, že sú už pre konečné spracovanie potrebné len deliace rezy.
Rapida 106 so šiestimi farebníkmi, lakovacou vežou a novým zariadením pre razbu fólií za studená ColdFoil súčasne vyrábala farmaceutické obaly.
Foto 14: Anne-Kathrin Gerlach predstavila luxusné obaly vyrobené na stroji Rapida 106 s dvojitým lakovaním a modulom pre razbu fólií za studena. Foto 15: Okrem prednášajúcich zodpovedal dotazy užívateľov obalov tiež tím odborníkov zo spoločnosti KBA. Zľava doprava: Sven Kretzschmar, Johannes Naumann a Dr. Roland Kühn.
Ďalšie ukážky boli venované rýchlej výmene tlačových farieb (špeciálne farby) a stohovej logistike. Na stroji Rapida 106 boli pre účastníkov vytlačené programy na blížiace sa majstrovstva sveta vo futbale, ktoré sa bude konať v Brazílii. Spoločnosť KBA tak návštevníkom umožnila nahliadnuť do sveta modernej tlače obalov s výkonnými technológiami, rozmanitými variantami zušľachtenia výrobkov a zaujímavými možnosťami vlastného nastavenia.
Zdroj TS: KBA
Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *
Skenery Epson získali ocenenia DataMaster Lab Awards
Spoločnosť Epson na veľtrhu Automatica 2022 predstaví nové roboty GX SCARA
FESPA Global Print Expo sa pripravuje na 50% nárast v roku 2023
Epson predstavil na veľtrhu FESPA širokú škálu tlačových zariadení
Spoločnosť Epson oslavuje 80 rokov otvorením múzea Suwa v Japonsku
SHARP a NEC debutujú ako jedna spoločnosť
Epson na veľtrhu ISE 2022 predstaví najnovšiu generáciu 3LCD projektorov
NEC UM504HL – Laserový projektor s ultra krátkou projekčnou vzdialenosťou
Sharp/NEC predstaví na ISE 2022 nový model projektora PX2201UL
Epson predstavuje najnovšiu generáciu ultraľahkých 3LCD projektorov
PERGRAPHICA® papier navrhnutý pre udržateľnú budúcnosť
Súťaž REGIOCHEMU pozná víťazov
Fínske odborové zväzy ukončili štrajk UPM
Mondi posudzuje možnosti pre svoje záujmy v Rusku
Žiadny materiál FSC z Ruska a Bieloruska