
Víno existuje už tisíce rokov. Naša láska k vínu dnes presahuje viac než len príležitostné ochutnávanie. Zbožňujeme víno rovnako ako akýkoľvek luxusný nápoj.
V skutočnosti každá odroda viniča a vína je malým kúskom zemskej geológie a biológie.
Pochopenie obľúbeného nápoja na svete je samo osebe výzvou, pretože každá fľaša je príležitosťou ponoriť sa do osobitej kultúrnej tradície a histórie. V skutočnosti víno príjemne dopĺňa naše každodenné jedlo, vďaka čomu je každý deň vynikajúcim kulinárskym zážitkom. Najlepším spôsobom, ako sa o víne dozvedieť viac, je začať s jeho degustáciou.
Niektorí ľudia skutočne vedia, čo majú radi, a uprednostňujú konkrétne víno alebo región. Niektorí ľudia majú radi iba mladé biele vína, zatiaľ čo iní preferujú tanínovo bohatú červenú farbu. Ale väčšina z nás nemusí byť o tejto téme tak informovaná, a keď si máme ako darček alebo na ďalšiu večeru zvoliť fľašu vína, väčšinou si vyberieme podľa etikety.

Prieskum, ktorý v roku 2018 uskutočnil server špecializujúci sa na víno, potvrdil, že väčšina spotrebiteľov si vyberá víno podľa etikety. To nie je žiadnym prekvapením: etiketa môže zaujať a veľa naznačiť o víne – môže ho prezentovať veľmi draho (aj keď to tak nie je), môže pôsobiť sviežo, moderne alebo naznačovať určitú chuť.
Spotreba vína na celom svete stále rastie. V roku 2018 sa odhadoval celkový objem vyrobeného vína na celom svete na zhruba 292,3 milióna hektolitrov.
Ako sa zmenil dizajn etikety na víno za posledné desaťročie?
„Dizajn etikety na víno má iba 1,5 sekundy na to, aby zaujal“, (uvádza štúdia výskumu vnímania). Na trhu je obrovská škála vín. Červené víno, biele víno, ružové víno, ovocné víno, medové víno, sú len niektoré z nich. Medzi tak tvrdou konkurenciou, aby vaša fľaša vína vynikla, potrebujete výrazný dizajn etikety, ktorý upúta pozornosť zákazníkov.
Klasické alebo moderné – Čo je trend?
Vinári sú čoraz odvážnejší a experimentujú: často si najímajú grafikov a agentúry, aby vytvorili pôsobivé etikety. A zatiaľ čo počet vín stúpa, stúpa aj počet návrhov etikiet – existuje však niekoľko trendov, ktoré následne popíšeme.
The Classic
Veľa tradičných vinárstiev sa stále chce prezentovať v starom štýle dedičstva s vinohradníckym vzhľadom, ktorý dáva predstavu vysoko kvalitného vína.

Obrázky a ilustrácie alebo dizajn moderného umenia
Dizajn etikety na víno s grafikou, modernými fontami, abstraktnými formami a farbami alebo asymetrickými tvarmi si získa pozornosť milovníka vína. Môže to byť veľmi neočakávané a je to vynikajúci spôsob, ako prilákať spotrebiteľov k novému vínu alebo občerstviť známu značku vína. Tento trend môže byť podobný modernému umeniu. Niektoré značky a vinári používajú tento trend na odlíšenie určitej vinárskej špeciality (ako je špeciálna hroznová zmes alebo limitovaná edícia) alebo na zavedenie novej odrody v rámci ich sortimentu.

Minimalizmus
Minimálny dizajn v súčasnosti zaujal každého a môže byť jedným z najsilnejších trendov – od interiérového dizajnu, značiek a životného štýlu – minimalizmus sa práve teraz používa aj u mnohých značiek vín. To zvyčajne znamená, že správa na fľaši je znížená na nevyhnutné minimum pomocou jednoduchej grafiky a tvarov, obmedzenej farby a jednoduchých hranatých typov písma. Jediné, čo je viditeľné, môže byť niekedy názov vína alebo vinára a logo.

Typografické etikety
Možno si myslíte, že tento trend môže byť podobný trendu v dizajne minima, ale môže to byť naopak. Použitie typografie v dizajne etikety na víno môže byť krásne a rafinované. Niektoré značky kombinujú niekoľko typov na vytváranie grafických obrázkov, pričom stále obsahujú informácie.

Etikety: ale čo výroba?
Etiketa nielen podporuje produkt, ale zvyšuje aj jeho hodnotu. Etiketa musí vytvárať emočné spojenie so spotrebiteľom. Dizajn je kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa.
Pre vyniknutie značky alebo vinárstva je samozrejme zásadný dizajn, vzhľad, dojem a pútavosť etikety, ale rovnako dôležitá je výroba etikety.

Pri výrobe etikiet na víno možno využívať viacero konvenčných i digitálnych tlačových technológií, spolu v kombinácii s technológiami, ktoré umožňujú vytvárať rôzne efekty napr.: embossing, debossing, razba za tepla fóliou, výsek, rezanie laserom, 3D lakovanie a iné.
Dôraz sa kladie aj na vysokú hodnotu vzhľadu a výber kreatívnych médií s rôznymi povrchovými úpravami a vlastnosťami.
Pripravil: František Martančík