
Často sa stretávame s názorom, že firmy sa rozhodujú investovať do nových strojov a technológií z dôvodov snahy o zvýšenie kvality tlače, produktivity a v neposlednom rade tiež kvôli štandardizácii tlače. To je aj prípad spoločnosti reklama BARTOŠ, s.r.o. z Trenčína, ktorá investovala do novej technológie potlače textilu.
Kornit Breeze – tlačiareň na priamu potlač textilu
Spoločnosť reklama BARTOŠ, s.r.o. pôsobí na slovenskom reklamnom trhu už veľa rokov, jej história sa začala písať už v roku 1986. Počas tohto obdobia sa postupne vypracovala na modernú firmu, ktorá môže vďaka vybaveniu a prítomnosti viacerých tlačových a dokončujúcich technológií pod jednou strechou, ponúknuť prípravu tlačovín a produktov aj s netradičnými prvkami zvyšujúcimi efektivitu a pridanú hodnotu nie len rýchlo, ale aj vo veľmi dobrej kvalite.
Firma sa riadi mottom „Spokojný zákazník je pre nás iba ten, ktorý od nás odchádza s produktom zhotoveným presne podľa svojich predstáv.“
Na moje otázky odpovedali konatelia Ing. Lenka Bartošová a Martin Bartoš.
Môžete stručne priblížiť históriu firmy?
Lenka Bartošová (L. B.): Našu firmu založili naši rodičia – Ľudovít a Jana Bartošoví. Na vtedajšiu dobu bola takáto aktivita veľkou raritou. Samotné prípravné a administratívne úkony si vyžiadali viac ako jeden a pol roka práce. Nakoniec, po dlhom rade návštev rôznych inštitúcií a úradov s množstvom diskusií a vysvetľovania bolo 14. júla 1986 vytúžené povolenie poskytovania služieb občanom – potlač tričiek – udelené.
Tlačili sme tričká doma v kuchyni na stole, sušili sme ich v obývačke a šablóny pripravovali v kúpeľni. Naša vaňa po pár rokoch hýrila všetkými farbami, samozrejme sa to nedalo vyčistiť, veď už aj vtedy sme požívali tie najkvalitnejšie farby.
Rodičia boli v tom čase ešte riadne zamestnaní. Otec pracoval ako vysokoškolský učiteľ a mama v oblasti pre normalizáciu a sledovanie kvality textilu. V roku 1991 však vysunuté pracovisko, kde otec pracoval, zrušili a on sa musel rozhodnúť čo ďalej. Dodnes si pamätám ako sedel v spálni s hlavou v dlaniach a premýšľal ako ďalej. Nakoniec urobil odvážne rozhodnutie – ideme podnikať. Na účte 2 500 Kčs, v srdci veľké odhodlanie a pred nami veľká výzva. Významným obratom bola pre nás rozsiahla celoslovenská reklamná kampaň pre jednu sieť čerpacích staníc, do ktorej sme sa zapojili. Kúpili sme vyšívací stroj, ktorý dodnes pracuje nepretržite na 3 smeny. Postupne sme začali uvažovať aj o zavedení ďalších technológií a popri poskytovaní služieb predávať aj tovar. Firme sa darilo, rozrastali sme sa, prijímali nových pracovníkov, modernizovali stroje a celkové vybavenie, obsluhovali stále väčší počet klientov.
V roku 2008 som sa vrátila po krátkej materskej dovolenke plná eufórie naspäť do práce. Prišla kríza. Zo všetkých strán som to počúvala. Rozmýšľala som, či budeme mať dosť práce pre našich ľudí, či nám zaplatia naši odberatelia, či neskrachujú banky atď. Pochopila som, že ak sme doteraz pracovali na 110 % teraz musíme ísť na 150 %. Paradoxne, keďže hlavne veľké firmy začali optimalizovať svoje procesy a prestali nakupovať cez rôznych sprostredkovateľov, nám kríza pomohla. Začali sme uvažovať ako rozšíriť naše aktivity na ďalšie trhy. Rozbehli sme naplno biznis v susednom Rakúsku. Dnes tvorí rakúska klientela 50 % nášho obratu a tento podiel stále rastie.
Kto sú vaši zákazníci?
L. B.: Vlastne všetci ľudia zo všetkých oblastí. Každá firma predsa potrebuje na svoju prezentáciu drobnosti ako vizitky, hlavičkové papiere, perá, tričká a rôzne iné reklamné materiály. Našu klientelu však tvoria aj bežní ľudia, ktorí obliekajú dresy rôznych športových a záujmových klubov a tie, samozrejme, vyrábame my. Do domácností sú veľmi obľúbené rôzne obrazy s fotografiami, tapety s vlastným návrhom a množstvo ďalších predmetov, na ktoré tu nie je priestor všetky ich menovať. Každodenne sa stretávame s novými požiadavkami od našich zákazníkov, ktoré sú pre nás výzvou a preto je táto oblasť pre nás tak veľmi zaujímavá a vzrušujúca.
Prečo ste sa rozhodli pre nákup stroja a značku Kornit?
Martin Bartoš (M. B.): Len s výkonnými a automatizovanými tlačovými zariadeniami je možné dosahovať takú efektivitu, ktorá pomôže spoločnosti spracovávať zákazky v cenách, ktoré bude akceptovať zákazník.
Pre firmu je pritom dôležitá nielen produktivita, ale tiež vysoká a predovšetkým štandardizovaná kvalita tlače. Práve nákupom tohto nového zariadenia sa nám významnou mierou zvýšili kapacitné možnosti priamej potlače, ktorá teraz môže celý rad zákaziek spracovávať oveľa efektívnejšie, než ako to bolo možné v dobe, keď sme využívali len stroje pracujúce s konvenčnou technológiou. To boli tiež hlavné dôvody, prečo sa spoločnosť rozhodla staviť na osvedčenú kvalitu riešenia od spoločnosti Kornit.
L. B.: Nákupom tohto nového stroja sme urobili zásadný krok v rozvoji našej firmy. Digitálna tlačiareň Kornit Breeze určená na priamu potlač textilu predstavuje z hľadiska automatizácie a kvality vyšší štandard v súčasnej inkjetovej technológii potlače textilu.
Aké zákazky realizujete na novom stroji, a čo prinesie investícia vaším zákazníkom?
M. B: Na Kornite Breeze realizujeme hlavne menšie objednávky, pričom vždy starostlivo kalkulujeme pre aký počet kusov a farieb je pre zákazníka výhodnejšia digitálna tlač a od akého množstva je už výhodnejšia sitotlač. Pre zákazníkov to znamená rýchlosť, flexibilitu výroby, vysokú kvalitu, vzhľad a úžitkové vlastnosti tlače porovnateľné so sitotlačou.
Vnímate v poslednom čase zo strany zákazníkov nejaký vyšší tlak na ceny?
L. B: Samozrejme a nie je to iba otázka poslednej súčasnosti. Tlak na cenu tu bol vždy a vždy bude. Treba sa s ním však vedieť vysporiadať. Dať zákazníkovi vysokú kvalitu za dobrú cenu tak, aby Vám zostali prostriedky na kvalitných ľudí, stroje a na rozvoj firmy, to je naozaj umenie.
Môžete viac priblížiť jednotlivé oblasti vašej výroby? Ktorú z nich považujete pre vašu firmu teraz za nosnú, čo sa týka zisku?
L. B: Našou hlavnou a nosnou činnosťou je už skoro 30 rokov sitotlač. Kúpou nového zariadenia Kornit Breeze dokážeme uspokojiť aj zákazníkov, ktorí prichádzajú s požiadavkou potlačiť iba niekoľko kusov textilu, ale požadujú plnofarebný vzor. Poskytneme im vysoko kvalitný produkt v kvalite sitotlače za výbornú cenu.
Dnes je „módna“ ekológia. Požadujú niektorí klienti, aby ich tlače boli ekologické a zdravotne nezávadné? Ako riešite tento problém?
M. B: Samozrejme z touto otázkou sa stretávame často… a reagujeme na ňu. Používame certifikované farby, ktoré spĺňajú požadované nároky zákazníkov. Samozrejme stále je čo zlepšovať a my sa snažíme držať krok s aktuálnym trendom. Veríme, že k tomu výrazne prispeje aj výstavba vlastných priestorov, čo nám okrem iného umožní zaviesť aj tie najprísnejšie certifikáty, ako je napríklad GOTS.
Obr.: Špičková farebná reprodukcia a výborná krycia schopnosť bielej podtlače.
Prečo ste sa rozhodli stavať novú výrobnú halu?
M. B: Súčasné priestory sú už pre nás nevyhovujúce a nenašli sme žiadne, ktoré by zodpovedali našim požiadavkám. Pri aktuálnej veľkosti našej firmy to nie je ľahká úloha. Najlepšie riešenie pre nás je postaviť vlastné priestory, ktoré budú spĺňať náročné požiadavky na používané technológie a budú vyhovovať hlavne po logistickej stránke.
Zvažujete nákup nejakých ďalších technológii?
L. B: Áno určite, nemôžeme si dovoliť zastať. Máme potrebu sa neustále rozvíjať a prinášať našim zákazníkom stále niečo nové.
Kto vás profesijne najviac ovplyvnil?
L. B: Jednoznačne naši rodičia. Boli nám vzorom hlavne v osobnom živote a to sme si aj s bratom preniesli aj do profesijného života.
Čo považujete za svoj najväčší profesionálny úspech?
L. B: Nechcem aby to znelo ako klišé, ale skĺbiť rodinu s podnikaním nie je jednoduché. Za svoj najväčší profesionálny úspech považujem to, že sa mi to podarilo. Hlavne vďaka rodine, ktorá ma podporuje a pomáha mi. Mám dve nádherné deti. Moja dočasná neprítomnosť z dôvodu materskej dovolenky nemala výraznejší vplyv na chod našej firmy. Práve naopak, pobyt na materskej dovolenke mi poskytol možnosť vnímať firmu z nadhľadu, čo mi umožnilo zlepšiť logistiku a rozvíjať svoje manažérske schopnosti.
Riadite sa nejakým krédom? Ak áno, tak akým? Ako osobne hodnotíte nové technologické trendy – nástup inkjetových strojov v oblasti potlače textilu?
M. B: „Nerobíme to pre peniaze, robíme to za peniaze.“ Sledujeme aktuálne trendy a novinky a snažíme sa, ako sa vraví, nezaspať na vavrínoch.
Súčasná polygrafia je pomerne dynamický sa vyvíjajúci odbor. Navyše môžeme povedať, že je nejasné, akým smerom sa bude uberať. Či cestou veľkých dodávateľských centier alebo posilňujúcou úlohou lokálnych tlačiarní. Aký je Váš názor?
M. B: Už niekoľko rokov je náš smer jednoznačný – lokálna tlačiareň, ktorá dokáže klientom zo širokého okolia poskytnúť všetko pod jednou strechou s minimálnym množstvom subdodávateľov. Výsledkom je veľmi dobrá kontrola výrobných procesov. To z nás robí operatívnych dodávateľov, ktorí dokážu aj v krátkom čase splniť zákazníkovi jeho vysoké požiadavky a dodať mu produkt v kvalite, s ktorou bude nadmieru spokojný .
O stroji Kornit Breeze
Digitálny tlačový stroj model Kornit Breeze je z produkcie izraelskej spoločnosti Kornit Digital Ltd. Uvedený stroj dodala a inštaláciu realizovala česká spoločnosť Finish v. o .s. z Dašic, ktorá jeho výrobcu zastupuje na českom a slovenskom trhu.
Kornit Breeze je digitálna atramentová D.O.G. tlačiareň, ktorá je vybavená najnovšími high-end technológiami spoločnosti Kornit Digital využívanými vo väčších priemyslových modeloch tejto firmy, čo jej umožňuje dosahovať vysokú výslednú kvalitu potlače.
Primárne bola skonštruovaná na potlač bielej i farebnej textilnej konfekcie, a pretože ide o bezkontaktnú tlač a výška tlačových hláv je nastaviteľná až do 2 cm, umožňuje bezproblémovú a súčasne tiež vysoko kvalitnú potlač materiálov s väčšou hrúbkou, potlač špeciálnych textilných aplikácií a tlač cez švíky, vrecká, rôzne nášivky a pod.
Jej veľkou prednosťou, rovnako ako u ďalších modelov tlačových strojov Kornit, je integrovaný automatický systém Pre-T (pre-treatment). Tento systém úpravy povrchu textilného materiálu pre potlač umožňuje, že textilná konfekcia môže byť potláčaná patentovanými firemnými atramentmi Kornit Line bez potreby akejkoľvek manuálnej úpravy povrchu pred tlačou. Priama inkjetová potlač drop on demand je zabezpečovaná šiestimi tlačovými hlavami Spectra Piezo Electric. Štyri tieto hlavy sú určené pre tlač farbami CMYK a dve na predtlač bielou krycou farbou pri potlači farebnej textilnej konfekcie. Usporiadanie tlačových hláv umožňuje realizovať v jednom prechode strojom súčasne tlač bielou farbou i farbami CMYK.
Patentované tlačové pigmentové atramenty na vodnej báze Kornit Line firma špeciálne vyvinula pre potlač textilných materiálov. Vzhľadom k tomu, že špeciálne tlačové hlavy Spectra môžu vystreľovať kvapky o objeme až 80 pl, môžu byť čiastočky pigmentov v atramentoch väčšie, čo poskytne brilantnejšiu tlač, väčšie pokrytie atramentov a takisto mimoriadne široký farebný rozsah (gamut). Tieto tlačové atramenty sú ekologické, majú certifikáciu Oeko-Tex a vyznačujú sa pružnosťou potlače a vysokými stálosťami pri nosení a praní.
Taktiež zloženie bieleho krycieho atramentu Kornit je patentované. Bol vyvinutý špeciálne pre potlač textilnej konfekcie v tmavých farebných odtieňoch pomocou priemyslových tlačových hláv Spectra využívaných v tlačiarňach z produkcie spoločnosti Kornit. Vyznačuje sa mimoriadne vysokou elasticitou i odolnosťou voči praskaniu a takisto dlhou životnosťou. Tlačovými atramentmi Kornit je možné bezproblémovo potlačiť široké spektrum textilných materiálov ako napríklad bavlnu, polyester, viskózové materiály, textílie zo zmesi polyester /bavlna, elastické materiály (lycra), prírodný hodváb, denim, vlnu, ale aj o kožu a iné náročné materiály.
Na zariadení Kornit Breeze je možné tlačiť obrázok až do rozmeru 350 x 450 mm pri kvalite tlačového rozlíšenia až 600 x 1 200 dpi. Dosiahnutá produkčná rýchlosť tlače závisí od farby potláčaného textilu. Pri potlači bielych a pastelových tričiek sa dá dosiahnuť výkon až 40 kusov za hodinu. Pri potlači farebného a čierneho textilu maximálny výkon klesá na 25 kusov za hodinu.
Pripravil: František Martančík