
Národná galéria spravuje jednu z najväčších zbierok obrazov na svete. Diela dokumentujú históriu európskeho umenia medzi rokmi 1250 a 1900. Základ zbierky Národnej galérie vznikol v roku 1824, keď britská vláda zakúpila pre občanov krajiny malú, avšak hodnotnú zbierku od bankára Johna Julia Angersteina.
Národnú galériu sídliacu na severnom okraji slávneho Trafalgarského námestia môže každý záujemca navštíviť bezplatne. Priebežne sa rozširuje zbierkový fond, ale aj plocha čítajúca v súčasnosti 46 396 metrov štvorcových.
Monitory EIZO v galérii
Požiadali sme Andrewa Bruce z fotografického a obrazovo dokumentačného oddelenia, aby nám vysvetlil, aký význam má pre galériu fotografická technika a ako využívajú nedávno zakúpené monitory EIZO ColorEdge.
Fotografické oddelenie Národnej galérie vzniklo v roku 1919. Pôvodne malo len vytvárať fotografické reprodukcie malieb určené na predaj verejnosti, ale fotografi boli čoskoro poverení aj dokumentáciou obrazov pri čistení. Zachytávaním stavu malieb pred konzerváciou, v jej priebehu a po jej dokončení sa zaoberáme dodnes.
Význam vysoko kvalitné fotografickej dokumentácie zbierok vynikol počas pandémie choroby Covid-19, kedy bola galérie uzavretá po historicky najdlhšiu dobu. Brány galéria sa uzamkli na 111 dní, počas ktorých naše fotografie predstavovali jedinú možnosť, ako sa zbierkami pokochať či ako jednotlivé diela študovať.
Fotografi sa však nezaoberajú len dokumentáciou zbierok. Používame aj rôzne zobrazovacie techniky, ktoré nám a našim kolegom napomáhajú pri hlbšom skúmaní malieb, pri zisťovaní, ako boli diela vytvorené, ako boli ošetrované a ako by sme sa o ne mali starať my. Vykonávame rentgenografiu, ultrafialovú-viditeľnú luminiscenciu a fotogrametriu. Maľby snímame zvyčajne vo vysokom rozlíšení s hustotou 600 pixelov na palec.

Aby sme takto detailnú snímku získali, fotografujeme jednotlivo menšie častí obrazu a tieto čiastkové zábery potom digitálne spájame do jedného obrázka. Maľba je pritom upevnená na robotickom stojane, ktorý s ňou pohybuje pred fotoaparátom.
Špeciálny fotoaparát vyhotovuje vždy štyri zábery po sebe, pričom senzor sa medzi jednotlivými expozíciami mierne posúva. Výsledné fotografie sa vyznačujú vyšším rozlíšením a presnejším zachytením farieb oproti snímkam vytvorených fotoaparátom s jednorazovou expozíciou.
Pri veľkých obrazov sa takto nasníma stovky fotografií, ktoré je potom treba pospájať do jediného obrieho a mimoriadne detailného obrazového súboru.
Čo je k tomu potrebné
Maľby sa nasvecujú vysoko kvalitnými xenónovými bleskami, ktoré zaručujú najpresnejšie, rovnomerné a opakovateľné snímanie. Každému objektívu, svetelnému zdroju a senzoru je priradený farebný profil, vďaka ktorému fotografie získajú neuveriteľnú mieru detailov aj vysoko presné farby a odtiene.
Snímanie prebieha všeobecne s 99-percentnou úspešnosťou a parameter DeltaE2000 sa priemerne pohybuje pod hodnotou 2, čo znamená, že fotografie dosahujú vysokú mieru detailov a fotoaparát veľmi presne zachytáva farebnosť malieb.
Naša súčasná práca zahŕňa veľa číselných štatistík popisujúcich presnosť fotografií. Tá sa posudzuje porovnávaním parametrov zmeraných na rôznych testovacích obrazcoch s parametrami získanými z urobených fotografií. Je to dôležitý proces potláčajúci veľkú časť subjektivity, ktorou je fotografovanie artefaktov zaťažené.

Fotografi nemôžu pri určovaní parametrov expozície vychádzať zo svojich subjektívnych dojmov z daného diela. Jednému fotografovi môže maľba pripadať napríklad svetlejšie, farebnejšie či sfarbená viac do modra, zatiaľ čo iný fotograf ju môže vnímať odlišne. A týmto vplyvom sa chceme vyhnúť. Počítačový softvér dokáže farby zladiť oveľa presnejšie ako ktorýkoľvek človek!
Ľudské oko je pri porovnávaní snímky na monitore so skutočným obrazom naozaj veľmi nedokonalé, a to aj v riadených svetelných podmienkach. Snímky na obrazovke väčšinou neporovnávame priamo so skutočným obrazom. Spravidla od monitora požadujeme tú najdetailnejšiu a najvernejšiu reprodukciu urobených snímok. Počítačový monitor je zvyčajne to prvé miesto, na ktorom si fotograf všimne, že s nasnímanými fotografiami nie je niečo v poriadku a že je potrebné kvalitu snímania preveriť.
Riešenie značky EIZO
Naše fotografické a obrazovo dokumentačné oddelenie Národnej galérie začalo monitory EIZO ColorEdge CG279X používať v decembri 2019 a zatiaľ sme s nimi veľmi spokojní.
Model CG279X sme zvolili na základe 27-palcovej uhlopriečky, ktorá je dostatočná na zobrazenie nástrojových panelov rôznych našich programov spoločne s dostatočne veľkým pohľadom na zachytenú snímku.
Naozaj veľmi oceňujeme tabuľku 3D LUT modelu CG279X.
Prináša presnejšie odstupňovanie zobrazovaných odtieňov farieb. Oproti našim predchádzajúcim monitorom so širokým farebným rozsahom využívajúcim iba bežné tabuľky LUT je to naozaj veľké zlepšenie.
Moderné počítače s kvalitnými grafickými kartami nám umožňujú využívať 10-bitovú farebnú hĺbku v každom kanáli. Tak jemne odstupňované farebné tóny ako na monitore CG279X s 16 bitovou tabuľkou LUT sme nevideli na žiadnej inej obrazovke.
Presnosť tónovania od najtmavších po najsvetlejšie odtiene je pre nás obzvlášť dôležitá. Naše monitory dosahujú pri parametri DE2000 hodnoty typicky nižšie ako 0,6. Široký farebný rozsah monitora CG279X dovoľuje zobraziť všetky farby archívneho farebného priestoru, v ktorom ukladáme naše fotografie. Vďaka prednastaveným profilom si navyše môžeme snímky ľahko prezrieť aj v menšom farebnom priestore sRGB a urobiť si predstavu, ako budú zábery vyzerať na bežnejším monitoroch či inej zobrazovacej technike.
Záverom musím ešte oceniť pokoj a istotu, ktorú nám prinášajú pravidelné automatické kalibrácie monitorov CG279X so vstavaným senzorom. Monitory sme nastavili tak, aby sa kalibroval týždenne v skorých ranných hodinách. S tým sa spájajú dve výhody: kalibrácia prebieha mimo pracovnú dobu, takže nás nijako nezdržiava, a zhasnuté svetlá a všadeprítomná tma vylučuje nepriaznivé ovplyvnenie kalibrácie okolitým svetlom.
Pri práci s presnými zábermi najväčších diel svetového umenia všetkých čias potrebujeme aj náležite presný monitor. Či už používame akúkoľvek zobrazovaciu techniku, EIZO CG279X nám pomáha zvyšovať výkonnosť a presnosť vďaka automatickým kalibráciám a precíznosti, s ktorou zobrazuje naše zábery.
Viac o Národnej galérii na stránkach: https://www.nationalgallery.org.uk/
Viac o monitore CG279X na stránkach: https://www.eizo.cz/coloredge/cg279x/
Spracoval: František Martančík