Frankfurtský knižný veľtrh (FBF, Frankfurter Buchmesse) je najväčším veľtrhom kníh na svete, z pohľadu počtu zastúpených vydavateľstiev i návštevníkov.

Veľtrh organizuje spoločnosť Frankfurter Buchmesse GmbH, dcérska spoločnosť Nemeckej asociácie vydavateľov a kníh. Je miestom stretnutia pre odborníkov z odvetvia a najdôležitejším trhoviskom pre knihy, médiá, práva a licencie na celom svete.

Frankfurter Buchmesse má tradíciu, ktorá má viac ako 500 rokov. V roku 1454, hneď po tom, ako Johannes Gutenberg začal tlačiť knihy pomocou tlačiarenského lisu v Mainzi pri Frankfurte, domáci kníhkupci začali obchodovať s tlačenými knihami. Prvý frankfurtský knižný veľtrh sa konal v roku 1949 na ktorom sa stretlo 205 nemeckých vystavovateľov. Odvtedy sa každoročne na jeseň koná toto podujatie na výstavisku Messe Frankfurt vo Frankfurte nad Mohanom.

Frankfurter Buchmesse
Výstavisko Frankfurt Messe má rozlohu 367 000 m² a viac ako 96 000 m² voľného priestoru, čo je jedno z najväčších priestorov pre výstavy a veľtrhy na svete.

Frankfurtský veľtrh kníh v číslach

Jubilejný 70. ročník veľtrhu sa konal od stredy 10. októbra do nedele 14. októbra 2018. Prvé tri dní boli určené výhradne pre profesionálnych návštevníkov, pre širokú verejnosť sa otvorili brány veľtrhu počas víkendu. Celkovo prišlo na výstavisko 285 024 (2017: 286 425) návštevníkov, čo predstavuje pokles oproti predchádzajúcemu roku o 0,5%. Naproti tomu veľtrh zaznamenal mierny nárast vystavovateľov: v tomto roku sa zúčastnilo 7 503 vystavovateľov z 109 krajín.

Frankfurter Buchmesse
Veľtrh kníh ponúkol návštevníkom širokú škálu produktov rozdelených do rôznych skupín: beletria a literatúra, náboženstvo, detské knihy, veda a technika, umelecké knihy, cestovný ruch, výtvarné umenie a iné.  Tak ako predošlé aj tento ročník bol magnetom pre každého milovníka kníh.

Pri výrobe kníh je kladený dôraz na flexibilitu i nové trendy

Čoraz dôležitejšiu úlohu zohráva kombinácia tlačových a digitálnych technológií. Nástroje moderných foriem, ktoré reprezentujú internet a multimédiá sú dva fenomény, ktoré sa stavajú bežnou súčasťou nie len nášho života, ale sa začínajú aplikovať aj do knižného segmentu. Napríklad digitálne perá (stylusy), ktoré poskytujú dodatočné informácie, keď klepnete na stránky kníh alebo aplikácie, ktoré oživujú statické stránky kníh, sa používajú čoraz častejšie.

Podnikanie v oblasti výroby kníh a vo vydavateľskom odvetví zaznamenalo v posledných rokoch dramatické zmeny nielen vďaka novým digitálnym tlačovým technológiám, ale i vďaka samotným zmenám na trhu. Vydavatelia dnes objednávajú menšie počty kusov vydávaných titulov, a zároveň vyžadujú od výrobcov oveľa väčšiu flexibilitu. Z pohľadu celkového výrobného mixu zákaziek ofsetová tlač stále ostáva pri vyšších nákladov publikácií hlavnom tlačovou technológiou. sexe24

Frankfurter Buchmesse
Pri koncipovaní kníh pokračuje trend zvyšovania pridanej hodnoty. Vydavatelia a knižný dizajnéri využívajú širokú ponuku kvalitných natieraných i nenatieraných dizajnových papierov. Obľubu získavajú volúmenové papiere. Pri finalizácii sa využívajú rôzne metódy lakovania, razby, zlatenie, reliéfna tlač i atypické druhy knižných väzieb.  Určitou alternatívou tvrdej väzby sú flexibilné obaly kníh, ktoré sú lacnejšie na výrobu. Vo výrobnej sfére sú presadzované certifikované a recyklovateľné materiály, ktoré spĺňajú požiadavky na ochranu životného prostredia.

Pripravil: František Martančík

KOENIG&BAUER- logo
KOENIG&BAUER- logo