Veľtrh FESPA 2014 v Mníchove zaznamenal vo svojej osemročnej histórii rekordnú návštevnosť. Počas štvordňového trvania prilákal 24 954 návštevníkov, čo je nárast o 30 percent oproti FESPA 2011 v Hamburgu, ktorá bola návštevnosťou dovtedy najvyššia. Odborné informácie, bohaté prezentácie a množstvo produktových inovácii pripravilo návštevníkom 536 oficiálne prihlásených vystavovateľských firiem z celého sveta.

 

Vďaka 3-kombinácii: FESPA Digital pre veľkoformátovú tlač, FESPA Fabric pre textilné a odevné tlače a dekorácie a Europe Sign Expo pre tvorbu písma, reklamných nápisov, svetelne displeje (LED, neónové) bolo tu pod jednou strechou množstvo exponátov, vrátane mnohých nových technológií, aplikácií, spotrebného materiálu a služieb.

„Ponorte sa do hlbín oceánu a hľadajte nové možností a inšpirácie.“

Tento reklamný slogan, ktorý prezentoval podujatie FESPA 2014, ukazuje plavca, ktorý sa potápa do oceánu, znázorňujúci „oceán príležitosti“ pre potlač, zdobenie a vyšívanie textilu, módnych odevov, športového a reklamného oblečenia pomocou analógovej i digitálnej tlače.

FESPA Digital

Oblasť veľkoformátovej inkjetovej digitálnej tlače
Dominovali značky, ktoré v tomto segmente trhu odborníci dobré poznajú. Napríklad: Agfa, Canon, Durst, EFI, Epson, Fujifilm, HP, Mimaki, Mutoh, Roland DG, Swissqprint a ďalšie.

Všeobecne ich zástupcovia prezentovali nové respektíve inovované modely, ktoré sa vyznačovali hlavne zvýšenou produkčnou rýchlosťou tlače, v niektorých prípadoch novými tlačovými hlavami, rozšírenými farebnými systémami atramentov a novými atramentmi. Z pohľadu konštrukcie a širšieho využitia spektra rôznych typov médií sa výrazne presadzujú flatbed (plochý stôl) zariadenia. Samozrejme, tlač z role alebo z role na rolu (roll-to-roll) je podľa nasadenia a typu zákazky veľmi efektná a vysoko produktívna. Medzi týmito dvomi základnými konštrukčnými systémami sa môžeme ešte stretnúť aj s univerzálnym tzv. „hybridným“ riešením.

Rozlíšenie a výsledná kvalita tlače je momentálne aj z odborného pohľadu na dostačujúcej úrovni. V súčasnej dobe v tomto segmente veľmi rezonuje téma ekológia a prístup k životnému prostrediu. Vytvára to tlak na používané tlačové technológie a hlavne atramenty. Trendom sa stavajú UV LED systémy a ekologické UV svetlom vytvrdzované atramenty a nové ekologické latexové atramenty, ktoré si získavajú pevne zastúpenie v tomto segmente tlače.

Canon Europe sa prezentoval na veľtrhu veľkoformátovými tlačiarňami, softvérom a tlačovými médiami v kombinácii so službami – teda s ucelenou a pestrou ponukou firemných riešení. Pozornosť si zaslúžia dva modely – Océ Arizona 6160 XTS so systémom šiestich atramentov CMYK+LC+LM a Océ Arizona 6170 XTS so systémom siedmich, kde je doplnený biely atrament. Uvádzané atramentové tlačiarne sú flatbed zariadenia určené pre veľké objemy, ktoré tlačia rýchlosťou až 155 m2 za hodinu a disponujú extra veľkým vákuovým stolom o rozmeroch 2,5 x 3,05 m.

Spoločnosť Agfa Graphics predstavila v Mníchove najnovší výber svojich tlačových zariadení, nové Anuvia UV atramenty a softvérové riešenie pre veľkoformátovú tlač. Nova Anapurna M2050i nadväzuje na Anapurnu M2050 a ponúka UV technológiu vytvrdzovania atramentov, vyššiu produktivitu a kvalitnejšiu tlač zabezpečovanú novými tlačovými hlavami.


Premiéru mala tlačiareň Jeti Titan S/HS (high speed) (UV flatbed) s bielou farbou (CMYKLcLmWW). Biela tlač je podporovaná rôznymi režimami vrátane predtlače a podtlače. Pre produktívnu tlač s bielym atramentom je k dispozícii automatizovaný systém recyklácie pre optimálnu spoľahlivosť. Okrem tlačových zariadení prezentovala spoločnosť Agfa Graphic aj nove možnosti (workflow) Agfa Asanti Suite, ktoré je určené a optimalizovane pre prevádzkovateľov veľkoplošnej tlače a je založene na Agfa Apogee technológii.

SwissQprint 3D Moiré Effect – v svetovej premiére predstavila spoločnosť SwissQprint novú technológiu potlače 3D Moire Effect. Vďaka nej sa dá vytvoriť grafika s lentikularným efektom aj bez špeciálneho média. Asociácia EDP udelila cenu za tento postup potlače.

FESPA Fabric

Podujatie je ideálnym miestom pre odborníkov, ktorí sa špecializujú na potlač textilu, dizajnérov, módnych obchodov a vlastníkov značiek, aby spojili siete a odhalili nové spôsoby, ako posunúť svoje podnikanie dopredu pomocou najmodernejšieho softvérového a strojového vybavenia v segmente potlače textilu. V tomto módnom a narastajúcom segmente trhu sa využívajú rôzne technológie výroby a spracovania napríklad: sitotlač, transferová tlač, sublimačná tlač a súčasným trendom je priama potlač textilu digitálnou technológiou. V módnom a reklamnom priemysle sa využívajú okrem tlače aj iné spôsoby, ktoré dodávajú produktom pridanú hodnotu, typickým príkladom je vyšívanie a zdobenie na textil.


Spoločnosť Kornit Digital je významným výrobcom, ktorá ponúka pre priamu potlač odevov a textilu tlačiarne pre menšie objemy na vstupnej úrovni, až po tlačové zariadenia na úrovni priemyselnej výroby. Tlačiarne používajú pigmentové atramenty „Neopigment“, ktoré sú určené prakticky na všetky druhy textilných materiálov a spĺňajú najprísnejšie ekologické predpisy. Nový model Kornit Avalanche Hexa rozširuje základný systém atramentov CMYK o červený a zelený, čim tlačiareň dokáže vytlačiť väčší farebný rozsah, čo je dôležite pre farebne zladenie konkrétnych aj priamych farieb, ako sú loga firiem a značiek.

Europe Sign Expo

Europe Sign Expo 2014 s výstavnou plochou viac ako 2 600 m2 ponúklo návštevníkom a vizuálnym komunikačným odborníkom pohľad na najnovší vývoj v oblasti techniky, softvéru, materiálov, signage systémov, konštrukcií a príslušenstva. Výroba svetelnej reklamy, vyrezávanie, frézovanie, gravírovanie, svetelne 3D nápisy, svetelné boxy, tabule, označovanie budov a prevádzok to je široká oblasť výroby a služieb.


Moderné technológie používané v súčasnosti v oblasti svetelnej reklamy umožňujú priam neohraničené možnosti realizácií reklamných projektov. Svetelná reklama šitá na mieru pre zákazníka je dnešným trendom. Neónové alebo LED osvetlenie sú nápaditým riešením zvýraznenia firemných centrál aj verejných priestranstiev. Trendom sú 3D objekty a využívanie ekonomický výhodného LED zdroja osvetlenia. Dekorácia a tvorba interiérov prostredníctvom svetelných a nesvetelných panelov z plexiskla, textilných panelov a veľkoplošných svetelných panelov patria k významným prvkom modernej doby.

Digitálna príležitosť?
Nastúp elektronického zobrazovania reklamy „digital signage“ je evidentný. Prostredníctvom veľkoplošných LCD obrazoviek s LED podsvietením (digitálnych tabúľ) sú zobrazované dynamické informácie o produktoch, ale aj informácie verejného významu.

FESPA Mníchov 2014 a súčasné trendy
Oblasť veľkoformátovej tlače je segmentom polygrafického priemyslu, ktorý neustále rastie. Je tomu tak hlavne vďaka zvyšujúcemu sa počtu rôznorodých a zaujímavých tlačových aplikácií, ktoré sa dajú realizovať pravé pomocou digitálnych veľkoformátových tlačiarni.

FESPA Mníchov 2014 ukázala a potvrdila niekoľko trendov, s ktorými je potrebné do budúcnosti v tlačiarenskom odvetví rátať. Veľký doraz sa kladie na ekológiu vo všetkých oblastiach – ekologické pigmentové atramenty na vodnej baze (typu Latex, Neopigment a UV) a tak isto spotrebný materiál. FESPA potvrdila rastúci význam priemyselnej veľkoformátovej tlače a zvýšený nárast technológie digitálnej tlače v oblasti potlače textilu. Je potrebne zdôrazniť, že segment potlače textilu patrí dnes v tlačiarenskom priemysle medzi oblasti s najväčším potenciálom. Nastúp „digital signage“ už nie je víziou, ale realitou, ktorá si upevňuje pozíciu na trhu reklamy. Tento nastúp môže časom prerasť do vážnej konkurencie s tlačenou reklamou.

Pripravil: František Martančík

Fotoreportáž z návštevy FESPA DIGITAL 2014



KOENIG&BAUER- logo
KOENIG&BAUER- logo